STUNT MET KROONKURKEN
Wat er aan vooraf ging
|
Bierbrouwerij BAVARIA
N.V. voerde tot en met 27 juni
2001 een actie met speciale actiekroonkurken (zie voorbeeld hiernaast).
Bedrijven gaven in ruil voor een bepaalde hoeveelheid kroonkurken cadeautjes
weg of gaven behoorlijke kortingen.
Eén van de akties was dat
degene die voor 30 juni in één keer de meeste actie-kroonkurken
bij de bekende gele advertentiekrant "De
Vondst" inleverde, voor maar liefst fl 10.000,- een
auto mocht uitkiezen uit de krant van "De
Vondst". En dat kwam goed uit!
|
Want de SponzenCommissie had (en heeft nog steeds) een
droom. Een droom die wij allen - leden en vrienden van DZT '62 - dankzij
de Bavaria kroonkurkenactie konden laten uitkomen.
De droom is een bus. Een echte DZT - bus!
Een bus in de kleuren van DZT. Een bus waarmee de wedstrijdploeg
kan gaan en staan, een bus voor de langebaanzwemmers, voor de polo-wedstrijden,
de toernooien en de masters. Kortom, een bus voor DZT.
Om deze droom te verwezenlijken mobiliseerde De SponzenCommissie
de hele vereniging. Alle leden werden al vroeg op de hoogte gebracht
van het bestaan van de actie en van het feit dat De SponzenCommissie
voor de Bus wilde gaan.
Op hun beurt mobiliseerden de leden hun ouders, vrienden,
vriendinnen, broers, zussen, ooms, tantes, kennissen; kortom iedereen
wist dat de Deurnese Zwemvereniging Triton BAVARIA-ACTIE-KROONKURKEN
nodig had. En wel veel. Héél veel.
|
|
Na een aarzelend begin waar de SponzenCommissie met 1
keer tellen per week alle binnengekomen kroonkurken van die week handmatig
(!) kon tellen, kwam de stroom op gang. Binnen een aantal weken was het
aantal dopjes al zo groot dat er twee en later zelfs drie avonden per
week nodig waren om alle kroonkurken te controleren en te tellen. Tientallen
werden honderdtallen, honderdtallen werden duizenden, duizenden werden
tienduizenden. De kroonkurken kwamen uit zelfs uit Utrecht, Nijmegen,
Tilburg en Zuid-Limburg. Was de SponzenCommissie voorafgaand al tevreden
met het giganstische aantal van 10.000 kroonkurken, later moest dit streefgetal
keer op keer naar boven bijgesteld worden. Een maand voor het eind van
de actie werd het streefgetal voor de laatste keer op het onbereikbare
aantal van 215.000 stuks gesteld. Ook dit aantal werd met veel gemak
gehaald.
Op woensdag 27 juni was de kronenactie voor DZT voorbij.
Het tellen voor de SponzenCommissie stopte op donderdagavond 28 juni
bij 292.270 stuks precies. Eindelijk was er voor de SponzenCommissie
een einde gekomen aan het tellen van vele duizenden kroonkurken. Maar
de SponzenCommissie was nog niet klaar. Vrijdag 29 juni was de laatste
dag dat de dopjes bij de Vondst ingeleverd konden worden. Dit deed de
SponzenCommissie dan ook persoonlijk en op een ludieke manier. Om de
vele spaarders te bedanken werd er op zaterdag 30 juni met de gespaarde
doppen, speciaal voor hen, op de markt van Deurne het logo van DZT gelegd.
Op de rest van deze pagina volgt een impressie van de laatste twee indrukwekkende
dagen van de zeer succesvolle kronenactie.
|
Week-opbrengst Kroonkurken |
|
Vrijdag 29 juni 2001
Vandaag is het de laatste dag dat de Bavaria Actiekroonkurken
bij De Vondst ingeleverd kunnen worden. Samen met Toon Vriens vertrekt
de SponzenCommissie rond 12.30u naar Tilburg. De 292.270 kroonkurken
zijn keurig over 10 kliko's (8 met 25.000 en 2 met 45.000 doppen) verdeeld.
Deze 10 vuilnisbakken passen net in de aanhangwagen die meubelmakerij
Verheggen uit De Rips beschikbaar heeft gesteld. Na een voorspoedige
reis wordt rond 14.30u het einddoel Tilburg bereikt. Helène Spierings
van advertentiekrant De
Vondst en Joke van Erp van Bavaria zijn
aanwezig om de kroonkurken in ontvangst te nemen. De twee tot dan toe
grootste inzending zijn afkomstig van twee Brabantse families: 33.310
en 28.563 kroonkurken.
|
Enkele andere inzendingen |
Alle DZT-kroonkurken bij de Vondst |
Om aan alle ongeloof over het gigantische aantal doppen
van DZT'62 een eind te maken worden de 10 kliko's omgekieperd. Door de
beide dames worden geen onregelmatigheden vastgesteld. Er wordt (raar
maar waar) geen poging gedaan de 292.270 doppen na te tellen. Om de feeststemming
van de SponzenCommissie wat te temperen wordt het gerucht verspreid dat
er nog een studentenvereniging kan komen met 350.000 actie-kroonkurken.
In afwachting daarvan worden toch enkele feestelijke foto's voor het Brabants
Dagblad gemaakt. Om 16.00u zijn er nog steeds geen studenten en worden
de doppen weer over de 10 kliko's verdeeld en weer mee terug genomen
naar Deurne.
|
Zaterdag 30 juni 2001
Het is deze zaterdag al vroeg rumoerig op de markt in
Deurne. In alle vroegte zijn de Deurnese bedrijven StandUp en SteegAA
begonnen met het leggen van een houten vloer met een oppervlakte van
100 m2. Vandaag is het "Doppen D-day". Vandaag wordt
door ruim 30 vrijwilligers het logo van DZT met ongeveer 125.000 actiekroonkurken
gelegd. Nadat de vlonder waterpas gelegd is, worden de stroken met het
logo van DZT er op vastgeniet. Tussen het tellen door had de SponzenCommissie
zowaar tijd gevonden om het logo vanaf A4 formaat tot bijna 100 m2 uit
te vergroten. Dit karwei kostte hen "slechts" 15
uur. Het resultaat mocht er dan ook wezen. Zo groot is het DZT-logo,
een ontwerp van de vlierdense kunstenaar Frans Jacobs en verder uitgewerkt
door erelid Jo Martens en Piet Seelen uit Helmond, nog nooit te zien
geweest. Om 7.45u kon al begonnen worden met het leggen van de eerste
dopjes. De doppenleggers weten wat hun te doen staat: de briefing van
eerder deze week in "De Potdeksel" was niet alleen maar voor
de gezelligheid. Enthousiast gaan zij van start.
|
Het leggen van de eerste dopjes door de SponzenCommissie |
Na nog geen drie kwartier leggen
Het leggen verloopt zeer voorspoedig
|
De doppenleggers blijven enthousiast. De hele dag door
is het een drukte van belang rondom het logo. Vele mensen nemen de moeite
om even te kijken en te vragen wat er aan de hand is, wat stelt dit inmense
ding voor. Natuurlijk wordt iedereen door de doppenleggers vriendelijk
te woord gestaan.
Het leggen van het 100 m2 grote logo verloopt
zeer voorspoedig. Als snel ligt men 3 uur voor op schema. Rond 12.00u
is namelijk het logo al bijna helemaal gereed. Om na de lunch toch wat
te doen te hebben wordt besloten nog enkele andere dingen erbij te leggen.
De vrees dat het aantal doppen hiervoor niet toereikend is, is behoorlijk
ongegrond: nog meer dan de helft van de doppen zitten nog onaangeroerd
in de containers. Aan de zijkant van het logo wordt daarom nog " DZT'62 " en " Dobey " gelegd.
Rond 14.30u lijkt het alsof een fikse onweersbui roet in het eten komt
gooien. Ondanks het vele hemelwater drijft het logo niet weg. Gelukkig
blijven enkele "hard-core" doppenleggers actief leggen.
Lunch: al bijna klaar
|
|
|
|
Precies volgens planning wordt om 15.00u het allerlaatste
dopje gelegd. Nu is het afwachten tot het wat droger begint te worden
om tot het officiële gedeelte over te gaan. Het bestuur, de ereleden
en burgemeester Daandels van Deurne krijgen ondertussen een aantal verhaaltjes
voorgeschoteld over hoe het ooit zover kon komen. Nadat het gestopt is
met regenen weet het publiek in grote getalen de markt weer te vinden.
Om 15.45 komt Helène Spierings namens de bierbrouwer en De Vondst
vertellen dat de clubdroom van Triton in vervulling kan gaan. D.Z.T.'62
heeft op afstand de meeste bierdoppen ingeleverd! Niemand kwam ook maar
in de buurt van het gigantische aantal van 292.270 doppen. Hierna kan
met de spetterende onthulling van het kroonkurkenlogo begonnen worden.
Hiervoor is de magic show van Christian
Farla & Bianca aangetrokken. Bianca wordt door Christian Farla
dolgedraaid, met zwaarden doorboord en uit schijnbaar lege kooien tevoorschijn
getoverd. Dit alleen al zou een schitterende afsluiting zijn geweest
voor zo'n schitterende dag.
Maar "D-day" is nog niet helemaal voorbij. Door "spreekstalmeester" Jeroen
worden de twee families vernoemd die voor DZT het grootste aantal doppen
hebben ingeleverd en wordt de uitslag van de "hoeveel-doppen-zijn-er-ingeleverd-prijsvraag" bekend
gemaakt. De meeste dopjes werden ingeleverd door Femke Hendrix, en als
tweede de familie Vriens. Wanneer onze winnares zelf de dopjes had ingeleverd
bij de Vondst was dat goed geweest voor de derde prijs!
|
|
Voordat het logo door de vele doppenleggers vakkundig
maar vooral gewelddadig om zeep wordt geholpen krijgen de doppenleggers
en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om vanaf 17 meter hoog
hun inzet bewonderen. De hoogwerker van Manders
Schilders- en Isolatiebedrijf uit Helmond geeft een schitterend uitzicht
op het misschien nog wel mooiere eindresultaat van een dag hard werken.
|
De laatste loodjes (net voor de regenbui) |
Lees en hoor hier meer over de kronenactie:
Poster --
Bax Graphics juni 2001
Kroonkurkmeter -- HTML-bestand
30 juni 2001 (in een nieuw venster)
Kroonkurkmeter -- Excel-bestand
30 juni 2001 (gezipt)
Zwemclub wint
met 292.270 kroonkurken -- Eindhovens
Dagblad 2 juli 2001
Paginagrote
uitslag in de Vondst -- De Vondst 5 juli 2001 (alleen
de bovenste helft, 83 KB)
|