STUNT MET KROONKURKEN


Wat er aan vooraf ging

Bierbrouwerij BAVARIA N.V. voerde tot en met 27 juni 2001 een actie met speciale actiekroonkurken (zie voorbeeld hiernaast). Bedrijven gaven in ruil voor een bepaalde hoeveelheid kroonkurken cadeautjes weg of gaven behoorlijke kortingen.

Eén van de akties was dat degene die voor 30 juni in één keer de meeste actie-kroonkurken bij de bekende gele advertentiekrant "De Vondst" inleverde, voor maar liefst fl 10.000,- een auto mocht uitkiezen uit de krant van "De Vondst". En dat kwam goed uit!

Want de SponzenCommissie had (en heeft nog steeds) een droom. Een droom die wij allen - leden en vrienden van DZT '62 - dankzij de Bavaria kroonkurkenactie konden laten uitkomen.

De droom is een bus. Een echte DZT - bus!

Een bus in de kleuren van DZT. Een bus waarmee de wedstrijdploeg kan gaan en staan, een bus voor de langebaanzwemmers, voor de polo-wedstrijden, de toernooien en de masters. Kortom, een bus voor DZT.

Om deze droom te verwezenlijken mobiliseerde De SponzenCommissie de hele vereniging. Alle leden werden al vroeg op de hoogte gebracht van het bestaan van de actie en van het feit dat De SponzenCommissie voor de Bus wilde gaan.

Op hun beurt mobiliseerden de leden hun ouders, vrienden, vriendinnen, broers, zussen, ooms, tantes, kennissen; kortom iedereen wist dat de Deurnese Zwemvereniging Triton BAVARIA-ACTIE-KROONKURKEN nodig had. En wel veel. Héél veel.

Na een aarzelend begin waar de SponzenCommissie met 1 keer tellen per week alle binnengekomen kroonkurken van die week handmatig (!) kon tellen, kwam de stroom op gang. Binnen een aantal weken was het aantal dopjes al zo groot dat er twee en later zelfs drie avonden per week nodig waren om alle kroonkurken te controleren en te tellen. Tientallen werden honderdtallen, honderdtallen werden duizenden, duizenden werden tienduizenden. De kroonkurken kwamen uit zelfs uit Utrecht, Nijmegen, Tilburg en Zuid-Limburg. Was de SponzenCommissie voorafgaand al tevreden met het giganstische aantal van 10.000 kroonkurken, later moest dit streefgetal keer op keer naar boven bijgesteld worden. Een maand voor het eind van de actie werd het streefgetal voor de laatste keer op het onbereikbare aantal van 215.000 stuks gesteld. Ook dit aantal werd met veel gemak gehaald.

Op woensdag 27 juni was de kronenactie voor DZT voorbij. Het tellen voor de SponzenCommissie stopte op donderdagavond 28 juni bij 292.270 stuks precies. Eindelijk was er voor de SponzenCommissie een einde gekomen aan het tellen van vele duizenden kroonkurken. Maar de SponzenCommissie was nog niet klaar. Vrijdag 29 juni was de laatste dag dat de dopjes bij de Vondst ingeleverd konden worden. Dit deed de SponzenCommissie dan ook persoonlijk en op een ludieke manier. Om de vele spaarders te bedanken werd er op zaterdag 30 juni met de gespaarde doppen, speciaal voor hen, op de markt van Deurne het logo van DZT gelegd. Op de rest van deze pagina volgt een impressie van de laatste twee indrukwekkende dagen van de zeer succesvolle kronenactie.


Week-opbrengst Kroonkurken

38.741
T
r
i
t
o
n
-
k
a
m
p

 


8270

4185
weeknr. 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 & 26

Vrijdag 29 juni 2001

Vandaag is het de laatste dag dat de Bavaria Actiekroonkurken bij De Vondst ingeleverd kunnen worden. Samen met Toon Vriens vertrekt de SponzenCommissie rond 12.30u naar Tilburg. De 292.270 kroonkurken zijn keurig over 10 kliko's (8 met 25.000 en 2 met 45.000 doppen) verdeeld. Deze 10 vuilnisbakken passen net in de aanhangwagen die meubelmakerij Verheggen uit De Rips beschikbaar heeft gesteld. Na een voorspoedige reis wordt rond 14.30u het einddoel Tilburg bereikt. Helène Spierings van advertentiekrant De Vondst en Joke van Erp van Bavaria zijn aanwezig om de kroonkurken in ontvangst te nemen. De twee tot dan toe grootste inzending zijn afkomstig van twee Brabantse families: 33.310 en 28.563 kroonkurken.


Enkele andere inzendingen

Alle DZT-kroonkurken bij de Vondst

Om aan alle ongeloof over het gigantische aantal doppen van DZT'62 een eind te maken worden de 10 kliko's omgekieperd. Door de beide dames worden geen onregelmatigheden vastgesteld. Er wordt (raar maar waar) geen poging gedaan de 292.270 doppen na te tellen. Om de feeststemming van de SponzenCommissie wat te temperen wordt het gerucht verspreid dat er nog een studentenvereniging kan komen met 350.000 actie-kroonkurken. In afwachting daarvan worden toch enkele feestelijke foto's voor het Brabants Dagblad gemaakt. Om 16.00u zijn er nog steeds geen studenten en worden de doppen weer over de 10 kliko's verdeeld en weer mee terug genomen naar Deurne.


Zaterdag 30 juni 2001

Het is deze zaterdag al vroeg rumoerig op de markt in Deurne. In alle vroegte zijn de Deurnese bedrijven StandUp en SteegAA begonnen met het leggen van een houten vloer met een oppervlakte van 100 m2. Vandaag is het "Doppen D-day". Vandaag wordt door ruim 30 vrijwilligers het logo van DZT met ongeveer 125.000 actiekroonkurken gelegd. Nadat de vlonder waterpas gelegd is, worden de stroken met het logo van DZT er op vastgeniet. Tussen het tellen door had de SponzenCommissie zowaar tijd gevonden om het logo vanaf A4 formaat tot bijna 100 m2 uit te vergroten. Dit karwei kostte hen "slechts" 15 uur. Het resultaat mocht er dan ook wezen. Zo groot is het DZT-logo, een ontwerp van de vlierdense kunstenaar Frans Jacobs en verder uitgewerkt door erelid Jo Martens en Piet Seelen uit Helmond, nog nooit te zien geweest. Om 7.45u kon al begonnen worden met het leggen van de eerste dopjes. De doppenleggers weten wat hun te doen staat: de briefing van eerder deze week in "De Potdeksel" was niet alleen maar voor de gezelligheid. Enthousiast gaan zij van start.


Het leggen van de eerste dopjes door de SponzenCommissie

Na nog geen drie kwartier leggen

Het leggen verloopt zeer voorspoedig

De doppenleggers blijven enthousiast. De hele dag door is het een drukte van belang rondom het logo. Vele mensen nemen de moeite om even te kijken en te vragen wat er aan de hand is, wat stelt dit inmense ding voor. Natuurlijk wordt iedereen door de doppenleggers vriendelijk te woord gestaan.

Het leggen van het 100 m2 grote logo verloopt zeer voorspoedig. Als snel ligt men 3 uur voor op schema. Rond 12.00u is namelijk het logo al bijna helemaal gereed. Om na de lunch toch wat te doen te hebben wordt besloten nog enkele andere dingen erbij te leggen. De vrees dat het aantal doppen hiervoor niet toereikend is, is behoorlijk ongegrond: nog meer dan de helft van de doppen zitten nog onaangeroerd in de containers. Aan de zijkant van het logo wordt daarom nog " DZT'62 " en " Dobey " gelegd. Rond 14.30u lijkt het alsof een fikse onweersbui roet in het eten komt gooien. Ondanks het vele hemelwater drijft het logo niet weg. Gelukkig blijven enkele "hard-core" doppenleggers actief leggen.

Lunch: al bijna klaar

     

Precies volgens planning wordt om 15.00u het allerlaatste dopje gelegd. Nu is het afwachten tot het wat droger begint te worden om tot het officiële gedeelte over te gaan. Het bestuur, de ereleden en burgemeester Daandels van Deurne krijgen ondertussen een aantal verhaaltjes voorgeschoteld over hoe het ooit zover kon komen. Nadat het gestopt is met regenen weet het publiek in grote getalen de markt weer te vinden. Om 15.45 komt Helène Spierings namens de bierbrouwer en De Vondst vertellen dat de clubdroom van Triton in vervulling kan gaan. D.Z.T.'62 heeft op afstand de meeste bierdoppen ingeleverd! Niemand kwam ook maar in de buurt van het gigantische aantal van 292.270 doppen. Hierna kan met de spetterende onthulling van het kroonkurkenlogo begonnen worden. Hiervoor is de magic show van Christian Farla & Bianca aangetrokken. Bianca wordt door Christian Farla dolgedraaid, met zwaarden doorboord en uit schijnbaar lege kooien tevoorschijn getoverd. Dit alleen al zou een schitterende afsluiting zijn geweest voor zo'n schitterende dag.
Maar "D-day" is nog niet helemaal voorbij. Door "spreekstalmeester" Jeroen worden de twee families vernoemd die voor DZT het grootste aantal doppen hebben ingeleverd en wordt de uitslag van de "hoeveel-doppen-zijn-er-ingeleverd-prijsvraag" bekend gemaakt. De meeste dopjes werden ingeleverd door Femke Hendrix, en als tweede de familie Vriens. Wanneer onze winnares zelf de dopjes had ingeleverd bij de Vondst was dat goed geweest voor de derde prijs!

 

Voordat het logo door de vele doppenleggers vakkundig maar vooral gewelddadig om zeep wordt geholpen krijgen de doppenleggers en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om vanaf 17 meter hoog hun inzet bewonderen. De hoogwerker van Manders Schilders- en Isolatiebedrijf uit Helmond geeft een schitterend uitzicht op het misschien nog wel mooiere eindresultaat van een dag hard werken.


De laatste loodjes (net voor de regenbui)

Lees en hoor hier meer over de kronenactie:
  • Poster -- Bax Graphics juni 2001
  • Kroonkurkmeter -- HTML-bestand 30 juni 2001 (in een nieuw venster)
  • Kroonkurkmeter -- Excel-bestand 30 juni 2001 (gezipt)
  • Zwemclub wint met 292.270 kroonkurken -- Eindhovens Dagblad 2 juli 2001
  • Paginagrote uitslag in de Vondst -- De Vondst 5 juli 2001 (alleen de bovenste helft, 83 KB)