Bierbrouwerij BAVARIA N.V. voerde tot en met 27 juni 2001 een actie met speciale actiekroonkurken (zie voorbeeld hiernaast). Bedrijven gaven in ruil voor een bepaalde hoeveelheid kroonkurken cadeautjes weg of gaven behoorlijke kortingen. Eén van de akties was dat degene die voor 30 juni in één keer de meeste actie-kroonkurken bij de bekende gele advertentiekrant "De Vondst" inleverde, voor maar liefst fl 10.000,- een auto mocht uitkiezen uit de krant van "De Vondst". En dat kwam goed uit! |
Week-opbrengst Kroonkurken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Vrijdag 29 juni 2001Vandaag is het de laatste dag dat de Bavaria Actiekroonkurken bij De Vondst ingeleverd kunnen worden. Samen met Toon Vriens vertrekt de SponzenCommissie rond 12.30u naar Tilburg. De 292.270 kroonkurken zijn keurig over 10 kliko's (8 met 25.000 en 2 met 45.000 doppen) verdeeld. Deze 10 vuilnisbakken passen net in de aanhangwagen die meubelmakerij Verheggen uit De Rips beschikbaar heeft gesteld. Na een voorspoedige reis wordt rond 14.30u het einddoel Tilburg bereikt. Helène Spierings van advertentiekrant De Vondst en Joke van Erp van Bavaria zijn aanwezig om de kroonkurken in ontvangst te nemen. De twee tot dan toe grootste inzending zijn afkomstig van twee Brabantse families: 33.310 en 28.563 kroonkurken. |
Enkele andere inzendingen |
Alle DZT-kroonkurken bij de Vondst |
Om aan alle ongeloof over het gigantische aantal doppen van DZT'62 een eind te maken worden de 10 kliko's omgekieperd. Door de beide dames worden geen onregelmatigheden vastgesteld. Er wordt (raar maar waar) geen poging gedaan de 292.270 doppen na te tellen. Om de feeststemming van de SponzenCommissie wat te temperen wordt het gerucht verspreid dat er nog een studentenvereniging kan komen met 350.000 actie-kroonkurken. In afwachting daarvan worden toch enkele feestelijke foto's voor het Brabants Dagblad gemaakt. Om 16.00u zijn er nog steeds geen studenten en worden de doppen weer over de 10 kliko's verdeeld en weer mee terug genomen naar Deurne. |
Zaterdag 30 juni 2001Het is deze zaterdag al vroeg rumoerig op de markt in Deurne. In alle vroegte zijn de Deurnese bedrijven StandUp en SteegAA begonnen met het leggen van een houten vloer met een oppervlakte van 100 m2. Vandaag is het "Doppen D-day". Vandaag wordt door ruim 30 vrijwilligers het logo van DZT met ongeveer 125.000 actiekroonkurken gelegd. Nadat de vlonder waterpas gelegd is, worden de stroken met het logo van DZT er op vastgeniet. Tussen het tellen door had de SponzenCommissie zowaar tijd gevonden om het logo vanaf A4 formaat tot bijna 100 m2 uit te vergroten. Dit karwei kostte hen "slechts" 15 uur. Het resultaat mocht er dan ook wezen. Zo groot is het DZT-logo, een ontwerp van de vlierdense kunstenaar Frans Jacobs en verder uitgewerkt door erelid Jo Martens en Piet Seelen uit Helmond, nog nooit te zien geweest. Om 7.45u kon al begonnen worden met het leggen van de eerste dopjes. De doppenleggers weten wat hun te doen staat: de briefing van eerder deze week in "De Potdeksel" was niet alleen maar voor de gezelligheid. Enthousiast gaan zij van start. |
Het leggen van de eerste dopjes door de SponzenCommissie |
Na nog geen drie kwartier leggen Het leggen verloopt zeer voorspoedig |
De doppenleggers blijven enthousiast. De hele dag door is het een drukte van belang rondom het logo. Vele mensen nemen de moeite om even te kijken en te vragen wat er aan de hand is, wat stelt dit inmense ding voor. Natuurlijk wordt iedereen door de doppenleggers vriendelijk te woord gestaan. Het leggen van het 100 m2 grote logo verloopt
zeer voorspoedig. Als snel ligt men 3 uur voor op schema. Rond 12.00u
is namelijk het logo al bijna helemaal gereed. Om na de lunch toch wat
te doen te hebben wordt besloten nog enkele andere dingen erbij te leggen.
De vrees dat het aantal doppen hiervoor niet toereikend is, is behoorlijk
ongegrond: nog meer dan de helft van de doppen zitten nog onaangeroerd
in de containers. Aan de zijkant van het logo wordt daarom nog " DZT'62 " en " Dobey " gelegd.
Rond 14.30u lijkt het alsof een fikse onweersbui roet in het eten komt
gooien. Ondanks het vele hemelwater drijft het logo niet weg. Gelukkig
blijven enkele "hard-core" doppenleggers actief leggen. |
Precies volgens planning wordt om 15.00u het allerlaatste
dopje gelegd. Nu is het afwachten tot het wat droger begint te worden
om tot het officiële gedeelte over te gaan. Het bestuur, de ereleden
en burgemeester Daandels van Deurne krijgen ondertussen een aantal verhaaltjes
voorgeschoteld over hoe het ooit zover kon komen. Nadat het gestopt is
met regenen weet het publiek in grote getalen de markt weer te vinden.
Om 15.45 komt Helène Spierings namens de bierbrouwer en De Vondst
vertellen dat de clubdroom van Triton in vervulling kan gaan. D.Z.T.'62
heeft op afstand de meeste bierdoppen ingeleverd! Niemand kwam ook maar
in de buurt van het gigantische aantal van 292.270 doppen. Hierna kan
met de spetterende onthulling van het kroonkurkenlogo begonnen worden.
Hiervoor is de magic show van Christian
Farla & Bianca aangetrokken. Bianca wordt door Christian Farla
dolgedraaid, met zwaarden doorboord en uit schijnbaar lege kooien tevoorschijn
getoverd. Dit alleen al zou een schitterende afsluiting zijn geweest
voor zo'n schitterende dag. |
Voordat het logo door de vele doppenleggers vakkundig maar vooral gewelddadig om zeep wordt geholpen krijgen de doppenleggers en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om vanaf 17 meter hoog hun inzet bewonderen. De hoogwerker van Manders Schilders- en Isolatiebedrijf uit Helmond geeft een schitterend uitzicht op het misschien nog wel mooiere eindresultaat van een dag hard werken. |
De laatste loodjes (net voor de regenbui) |